RUSZIN

• Ferencz Gabriella — elnök
  • Kondrát Adrienn — elnökhelyettes, képviselő
  • Takácsné Hanák Mária — képviselő

Levelezési cím: 3881 Baskó, Fő út 43.

E-mail: baskoiruszinonkormanyzat@gmail.com

További elérhetőségek:

Kondrát Adrienn

Tel.: +36 47/330-160, +36 70/227-8520

E-mail: kondratadri1@gmail.com

Facebook link

Pályázatok - Események

Anyanyelvi Ruszin Tábor – Abod

1. augusztus 2. – 2020. augusztus 7.

A baskói anyanyelvi ruszin tábor fő célja az volt, hogy megismertessük a gyerekekkel a ruszin nyelvet és erősítsük bennük a görögkatolikus hitet. Minden étkezést imával kezdtünk és azzal fejeztünk be. Az anyanyelvi ruszin táborba 2020. augusztus 2-án a vasárnapi szentmise után indultunk Abodra.  A szállás elfoglalása után átadtuk a gyerekeknek a ruszin zászlóval ellátott pólókat és megnyitottuk a tábort. Elkészítettük a tábor zászlóját, amely a ruszin zászló mintájára készült és a gyerekek kézlenyomataival lett kiszínezve. A tábortűz körül szalonnát sütöttünk a gyerekekkel. A tábor 2. napján elindultunk Szendrőbe, ahol Jósvay István idegenvezetésével megtekintettük a város nevezetességeit. Ebéd után ellátogattunk az Aggteleki Cseppkőbarlangba, ahol a Vörös-tói középtúrán vettünk részt. Jósvafőn megvacsoráztunk és élményekben gazdagon visszatértünk Abodra a szállásunkra. Kedden a miskolci vadasparkot fedeztük fel, ahol a nagy melegre való tekintettel vendégül láttuk a gyerekeket egy fagylaltra. Lillafüred megtekintése és az ebéd után felültünk a kisvasútra, amellyel a végállomásig vonatoztunk. A nap zárásaként pihentető sétát tettünk a diósgyőri tündérkertbe. Szerdán pihenésképpen kézműves foglalkozásokat szerveztünk a gyerekeknek. Délelőtt Varga István közreműködésével nemezeltek és agyagoztak a gyerekek. Délután szalvétatechnikával ajtókopogtatót, sóképet, illetve ruszin zászlót készítettek a gyerekek. Orosz-Tóth Györgyné, abodi ruszin elnökasszony és férje bemutatták Abod nevezetességeit, illetve a ruszin asszonyok vendégül láttak minket krumplilángossal és frissítő üdítőt is kaptak a gyerekek. Augusztus 6-án Úrszínváltozás ünnepét az edelényi görögkatolikus templomban töltöttük, ahonnan ellátogattunk az edelényi L’Huillier-Coburg-kastélyba. Ebéd után meglepetéssel készültünk a gyerekeknek és elvittük őket moziba, ahol üdítőt és popcornt is vettünk nekik. Péntek délelőtt élményfát készítettek a gyerekek, ebéd után pedig elindultuk haza.

A táborban töltött napok alatt a gyerekek jobban megismerték egymást, igazi csapattá kovácsolódtak. Kirándulásaink során ismereteket szereztek a gyerekek mind a történelem, biológia, földrajz, néprajz, illetve ruszin hagyományok és a ruszin nyelv terén.  Nagy örömünkre szolgált, hogy a gyerekek a mai napig jó szívvel emlékeznek vissza a táborban eltöltött napokra.

Jövőben terveink között szerepel, a gyerekek nagy örömére, hogy hagyományteremtő céllal a következő években is, amennyiben lehetőségünk nyílik rá tábort szervezünk.

Anyanyelvi Ruszin Tábor – Eger

Az Anyanyelvi Baskói Ruszin Tábor idén, második alakalommal került megrendezésre, melynek helyszíne Eger városa volt. A pályázat keretein belül 15 fő általános iskolás korú gyermek táboroztatására kerülhetett sor. A tábor célja idén a tavaly megszerzett ruszin nyelvi képességek felelevenítése, bővítése, a ruszin hagyományok ápolása, illetve a görög katolikus hitre való nevelés volt.

A táborba 2021. július 25-én, a vasárnapi liturgia és a családdal töltött ebéd után 14 órakor indultunk útnak. Útközben Miskolctapolcán megtekintettük a Bencés Apátság romjait.Szállásunk a Neumann Ifjúsági-és Diákszállóban volt, ahol érkezés után elkészítettük a szobabeosztást és ismertettük a házirendet. Vacsorára a Minaret Hotel éttermében került sor, ahol Kramarenkó Viktor Elnök Úr is a vendégünk volt, akitől a gyerekek ruszin logóval ellátott sapkát kaptak.

A tábor második napjának délelőttjét Noszvajban töltöttük, ahol megtekintettük a De La Motte kastélyt, részt vettünk egy kincskeresésen a kastélykertben lévő Tündérkertben. Ebéd után Mezőkövesdre látogattunk, ahol megnéztük a Hadas városrész látnivalóit, illetve a Görög Katolikus templomot. Táborunk harmadik napját strandolással töltöttük a nagy hőségre való tekintettel. A fárasztó fürdőzés után, szerdán kézműveskedtünk, elkészítettük a tábor zászlót, élményfát festettünk és galacsin technikával ruszin nemzeti zászlót csináltunk. Takács Anna előadást tartott „Ruszinságunk története dióhéjban” címmel, illetve Kondrát Nikolett bemutatta II. Rákóczi Ferenc életét. Vacsora után lehetőséget biztosítottunk a gyereknek, hogy felülhessenek az óriáskerékre, majd megtekintettük a Dobó tér nevezetességeit.

A tábor negyedik napját a Varázstoronyban kezdtük, ahol fizikai és csillagászati kiállításon vettünk részt. Ezután a Camerobscura segítségével a város élő képét tekintettük meg, majd az Egri Érseki Palotába látogattuk. Ebéd után a KopcsikMarcipánia és Harangöntő-házat csodáltuk meg, majd felmásztunk az Egri várba, ahol megnéztük a várban lévő kiállításokat. A pénteki napunkat a Bélapátfalvai Ciszterci Apátság templom megtekintésével kezdtük, ahol audioguide-os idegenvezetésben volt részünk. A nap hátralévő részét Szilvásváradon töltöttük, ahol kisvonatoztunk, elsétáltunk a Fátyol-vízeséhez és felmásztunk az Istállós-kői barlanghoz. Este részt vettünk az Egri Bazilikában a Missziós Kereszt érkezése és fogadása tiszteletére tartott Szentmisén. A tábor utolsó napján, reggeli után fájó szívvel hagytuk el Egert.

Hagyományunkhoz híven a napi étkezéseket imádsággal kezdtük és zártuk, a foglalkozások alatt, illetve útközben ruszin mondókákat és dalokat hallgattunk. A tábor ideje alatt két gyermeket is megleptünk egy-egy tortával születésnapjuk alkalmából.Reméljük a gyerekek élményekben gazdag, tartalmas hetet töltöttek el Egerben és jövőre is lehetőségünk lesz felejthetetlen élményeket nyújtani nekik.

Balaton-felvidéki zarándoklat

2022. július 5. – 2022. július 8.

A Balaton-felvidéki zarándokúttal lehetőséget teremtettünk egy „külvilágtól elzárt” hátrányos helyzetű kis település lakóinak a Balaton környéki apátságokba, templomokba leróni tiszteletünket és kérni az Úr kegyelmét. Közösségünket a hit és a szeretet tarja össze, melyet ezzel a zarándokúttal tovább szerettünk volna erősíteni. Továbbá célunk volt még az idősebb korosztályt közelebb hozni a fiatalokhoz, mellyel csökkentettük a generációk közötti szakadékot.

Önkormányzatunk Balaton-felvidéki kirándulást szervezett 2022. július 5-től július 8-ig. (keddtől-péntekig) Az utazás (busz) költségét és a programok belépőit a Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat pályázati forrásból finanszírozta.

Első nap a kora reggeli órákban indultunk Baskóról. Budapesten megtekintettük Fedinecz Atanáz Magyarországi Ruszinok Közérdekű Muzeális Gyűjteményét és Kiállítóhelyét. A délutáni órákban érkeztünk Szántódra, ahol elfoglaltuk a szállást, majd szabad program és vacsora következett. Másnap megtekintettük Keszthelyen a Festetics kastélyt, délután pedig a Tapolcai-tavasbarlangot. Harmadik napon Tihanyba utaztunk a Bencés Apátságot néztük meg, délután Siófokra mentünk, ahol hajókiránduláson vettünk részt. Utolsó nap, hazafelé útba ejtettük Visegrádot, ahol felmásztunk a Fellegvárba, Esztergomban pedig a bazilikába zarándokoltunk.

Képgaléria

Ruszin hagyományőrző és gasztronómiai nap (2022)

2022. július 29.

Hagyományteremtő céllal Önkormányzatunk 2022. július 29. napján Ruszin hagyományőrző és gasztronómiai napot szervezett, ahol ruszin nemzetiségi ételekkel, programokkal, illetve előadásokon keresztül hagyományainkkal, értékeinkkel ismertettük meg a településen élő és hozzánk ellátogató vendégeket. A rendezvényen II. Rákóczi Ferencről Oszlánczi Erika tartott előadást Dr. Tamás Edit beszámolója alapján, fellépett a Komlóskai Nemzetiségi Népdalkör, Ringer István tárogató művész, és megtekinthettük a Múcsonyi Hagyományőrző Pávakör előadását. A műsor után hagyományos ruszin ételeket, többek között gombával töltött káposztát, lepcsánkát, krumpli lángost és desszertnek bélest kóstolhattak a vendégek. A gyerekeknek kézműves foglalkozást tartottunk, ahol ruszin témájú ajándékokat készíthettek, valamint ugráló várral és arcfestéssel kedveskedtünk nekik. A ruszin gasztronómia népszerűsítése érdekében a helyi asszonyok hagyományos ételekből, süteményekből készítettek kóstolót az ide látogató elnököknek, képviselőknek és valamennyi érdeklődőnek. A rendezvényt egy táncos-zenés mulatsággal zártuk. Sok-sok pozitív visszajelzést kaptunk, mindenki sok új ismerettel, jó élménnyel tért haza a rendezvényről. Reméljük, hogy közelebb hozhattuk a résztvevőket a ruszin hagyományokhoz, kultúrához és gasztronómiához.

Anyanyelvi Ruszin Tábor – Debrecen

2022. július 17. – 2022. július 23.

Az Anyanyelvi Baskói Ruszin Tábor idén, harmadik alakalommal került megrendezésre, melynek helyszíne Debrecen városa volt. A pályázat keretein belül 17 fő általános iskoláskorú gyermek táboroztatására kerülhetett sor. A tábor célja az elmúlt években megszerzett ruszin nyelvi képességek felelevenítése, bővítése, a ruszin hagyományok ápolása, illetve a görögkatolikus hitre való nevelés volt.

A táborba 2022. július 17-én, a vasárnapi liturgia és a családdal töltött ebéd után 14 órakor indultunk. Szállásunk a Debreceni Hittudományi Egyetem Maróthi Kollégiumában volt, ahol érkezés után elkészítettük a szobabeosztást és ismertettük a házirendet. Vacsora után hagyományainkhoz híven elkészítettük a ruszin táborzászlót.

A tábor második napját Poroszlón töltöttük, ahol megtekintettük a Tisza-tavi Ökocentrumot. Tárlatvezetés keretében megismerkedtünk a Tisza-tó élővilágával, amit interaktív játékok tettek még élvezetesebbé. Részt vettünk egy 3D-s természetfilm vetítésen, majd ebéd után hajókirándulással töltöttük a délutánt, ahol felfedezhettük a tó növény- és állatvilágát.

A keddi napot a Görögkatolikus Ruszin Közösségi Házban kezdtük, ahol nemezelt virágot készítettek a gyerekek. A foglalkozáson meglátogatott minket Kramarenkó Viktor Országos Ruszin Önkormányzat Elnöke, akitől jegyzetfüzetet kaptunk ajándékba. Telenkó Bazil a Debreceni Ruszin Önkormányzat elnöke is megtisztelt minket jelenlétével, akivel közös imádság keretében megtekintettük a Görögkatolikus Fatemplomot. Ebéd után a nagy hőségre való tekintettel klimatizált játszóházba vittük a gyerekeket, amit nagyon élveztek, majd mozival zártuk a napot.

Szerdán az általános iskolában tanult KRESZ-ismereteiket felelevenítve és tovább bővítve tömegközlekedéssel jártuk be a várost. Első megállónk az Debreceni Állatkert volt, ahol természetközeli környezetben figyelhettük meg az állatok természetes viselkedését. Napunkat az Agóra Tudományos Élményközpontba folytattuk, ahol a tudomány, a játék és a szórakozás ötvöződik a tanulással. Részt vettünk a „zenélő villámok” előadáson, megtapasztalhattuk a folyékony nitrogén tulajdonságait a „fagyos kísérletek” című laboratóriumi bemutatón, majd betekinthettünk az Utazó Planetáriumban a minket körülvevő naprendszer csodáiba.

Táborunk ötödik napját strandolással töltöttük a SZUSZ Parkban.

Péntek délelőtt a Hortobágyi Vadasparkban látogattunk el, ahol Szafari túra keretében testközelből nézhettük meg a vadlovakat és az őstulkokat. A Vadasparkban az ember megjelenése előtt ezen a tájon élő, de a civilizáció által innen kiszorít állatfajokkal (farkas, sakál, keselyű, pelikán stb.), valamint a védett területeken ma is élő vadállatokkal ismerkedhettünk meg.  Délután Debrecen nevezetességeit tekintettük meg.

Szombaton, reggeli után fájó szívvel hagytuk el Debrecent.

Hagyományunkhoz híven a napi étkezéseket imádsággal kezdtük és zártuk, a foglalkozások alatt, illetve útközben ruszin mondókákat és dalokat hallgattunk. Reméljük a gyerekek élményekben gazdag, tartalmas hetet töltöttek el Debrecenben és jövőre is lehetőségünk lesz felejthetetlen élményeket nyújtani nekik.

Anyanyelvi Ruszin Tábor – Eger

2022. július 16. – 2022. július 22.

Az Anyanyelvi Baskói Ruszin Tábor idén, negyedik alakalommal került megrendezésre, melynek helyszíne Eger városa volt. A pályázat keretein belül 16 fő általános iskolás korú gyermek táboroztatására kerülhetett sor. A tábor célja az elmúlt években megszerzett ruszin nyelvi képességek felelevenítése, bővítése, a ruszin hagyományok ápolása, illetve a görögkatolikus hitre való nevelés volt.

A tábor kezdőnapja 2023. július 16. 2023.07.16-án Eger felé vettük utunkat, ahol elfoglaltuk a szállást, elkészítettük a táborzászlót, majd egy kis városnézést követően pihenőre térve felkészültünk a másnapra. 2023.07.17-én, a tábor második napján Szilvásvárad felé vettük utunkat, ahol megtekintettük ménesudvart, azután a Fátyol vízeséshez kisvonatozunk, ahonnan egy hosszú sétával megtekintjük a Szalajka-völgy természeti szépségeit. 2023.07.18-át, a harmadik napot Egerben töltjük, ahol megtekintjük a Város a város alatt elnevezésű pincerendszert és délután ellátogatunk a Varázstoronyba, ahol megtekintettük a Camera Obscurát, a Csillagászati múzeumot, Barna György Optikatörténeti Kiállítást, illetve a varázstermet, ahol interaktív eszközökkel kézzelfogható módon segítik a fizikai jelenségek megértését. 2023.07.19-ét, a tábor negyedik napját strandolással töltöttük.  2023.07.20-án, a tábor ötödik napján kézműves foglalkozást tartottunk a gyerekeknek, amit összekötöttünk ruszin dalok, versek tanulásával, tanításával. 2023.07.21-én, a tábor hatodik napján meglátogattuk a Marcipán és a Tűzoltó múzeumot, valamint tettünk egy nagy sétát a városban és meglátogattunk még pár nevezetességet. 2023.07.22-én, a hetedik, utolsó napon hazafelé a Miskolc-tapolcai kalandpark felé vettük utunk, ahol eltöltöttünk még a gyerekekkel pár felejthetetlen órát.

Hagyományunkhoz híven a napi étkezéseket imádsággal kezdtük és zártuk, a foglalkozások alatt, illetve útközben ruszin mondókákat és dalokat hallgattunk. Reméljük a gyerekek élményekben gazdag, tartalmas hetet töltöttek el Egerben és jövőre is lehetőségünk lesz felejthetetlen élményeket nyújtani nekik.

Csíksomlyói Zarándoklat

2023. május 25. – 2023. május 28.

A pünkösdi csíksomlyói zarándokúttal lehetőséget teremtettünk egy „külvilágtól elzárt” hátrányos helyzetű kis település lakóinak, hogy megismerjék Erdélyt és Csíksomlyón leróhatták tiszteletüket és kérhették az Úr kegyelmét. Közösségünket a hit és a szeretet tarja össze, melyet ezzel a zarándokúttal tovább erősítettünk. Továbbá célunk volt az idősebb korosztályt közelebb hozni a fiatalokhoz, mellyel csökkenthettük a generációk közötti szakadékot. Zarándokkörutunk első megállója Kolozsvár, majd Székelyudvarhely volt, ahol megnéztük a két város és környékének nevezetességeit, látnivalóit. Napunkat a Medve-tó meglátogatásával zártuk. Másnap utunkat a Békás-szoros és a Gyilkos-tó irányához vettük, ahol megcsodáltuk a táj szépségét. Napunkat Korondon zártuk. Szombati napunkat Csíksomlyón töltöttük, ahol részt vettünk a pünkösdi ünnepi Szentmisén a Hármashalom oltárnál. A szállásra érkezés előtt ellátogattunk még a Szent-Anna tóhoz. Vasárnap hazafelé, útközben megálltunk a Tordai sóbányánál. Ahogyan azt reméltük a résztvevők sok élménnyel, új tapasztalatokkal, lelkileg megtisztulva tértek haza a fárasztó, de kihagyhatatlan útról. A pályázatból az útiköltség egy részét finanszíroztuk.

Reméljük a továbbiakban is lehetőségünk nyílik majd hasonló kirándulásra elvinni a településen élőket.